De Eerste Kamer akkoord met ingangsdatum Omgevingswet op 1 januari 2023

13-07-2022 De Eerste Kamer is akkoord met de ingangsdatum van de Omgevingswet op 1 januari 2023. Met een nog ingebouwde noodrem. Als de digitalisering in oktober nog steeds hapert, kan alsnog uitstel volgen.

De Eerste Kamer stemde dinsdag met een kleine meerderheid voor de motie van CDA-senator Theo Rietkerk. Dat betekent voor nu dat de Omgevingswet al over een half jaar ingaat.

Het laatste voorbehoud is een geactualiseerd onderzoek op verzoek van de senaat door het Adviescollege ICT-toetsing naar het Digitaal Stelsel Omgevingswet, het DSO. Dat wordt in oktober verwacht. In een eerder rapport in februari was het adviescollege kritisch over de inspanningen van het Rijk en medeoverheden om de technische mankementen van het DSO op te lossen. Als uit het nieuwe onderzoek blijkt dat de ICT-problemen nog altijd niet zijn opgelost, kan de senaat alsnog aan de noodrem trekken.

De Eerste Kamer wil dat minister De Jonge (volkshuisvesting en ruimtelijke ordening), eveneens uiterlijk in oktober, ook een overzicht van alle relevante voortgangsinformatie aanlevert, aangevuld met een eigen toets van de stabiliteit van het DSO.

DSO-software in testfase

Sinds eind april is niet meer aan de DSO-software gesleuteld en is de fase van ‘indringend ketentesten’ gestart. De senaat eist een betrouwbaar inzicht in de resultaten hiervan, en ook in de tijdelijke alternatieve maatregelen die de minister in petto heeft voor gemeenten die straks bij de inwerkingtreding nog niet naar de nieuwe DSO-software over hebben kunnen stappen.

Een groot deel van deze technische maatregelen moet nog worden opgeleverd. Gemeenten zouden dan voorlopig hun oude ICT-systemen kunnen blijven gebruiken.

Ja, mits-optie is binnen

Minister De Jonge – zelf bij de stemming aanwezig – heeft daarmee de door hemzelf begeerde ‘Ja, mits’-optie op zak. Gemeenten en medeoverheden hebben nu de duidelijkheid gekregen, waar De Jonge op aandrong. De inwerkingtreding op 1 januari staat nog steeds overeind.

Langer talmen is funest voor de besluitvorming over ontwikkelingsprojecten en de investeringsbeslissingen die hiermee zijn gemoeid, wierp De Jonge de Eerste Kamer eerder voor.

Slechts helft gemeenten heeft omgevingsplan

Spannend wordt het wel. Er is nog veel voorbereidingstijd nodig. Meer dan de helft van de gemeenten heeft nog niet met de DSO-software kunnen oefenen. Volgens de Aansluitmonitor zijn op dit moment 173 gemeenten in staat een omgevingsplan te publiceren, net iets minder dan de helft.

De koepels van gemeenten, provincies en waterschappen gaven eerder aan dat het DSO nog niet volledig werkt en dat daar nog veel voor moet gebeuren. Samen met het Rijk willen ze de vinger aan de pols houden. Ook de koepels willen echter nadrukkelijk vasthouden aan de inwerkingtreding van de wet begin 2023.

Nog één laatste weegmoment

Vanwege de haperende ICT wil de Eerste Kamer een laatste weegmoment inbouwen. De uitvoeringsproblemen in het brede veld van gemeenten, softwareleveranciers en projectontwikkelaars geven volop reden tot zorg. Intussen worden juist de professionals die in de praktijk met de wet moeten werken onvoldoende gehoord.

Eind juli verschijnt het eindrapport van Deloitte naar het DSO. In de medio juni verschenen tussenrapportage staan geen conclusies over de stabiliteit en de werking van het digitaal stelsel.

In september komt de minister ook nog met de resultaten van een enquête naar de ervaringen van overheden met hun implementatieopgaven.

Kritiek op motie

Een kritiekpunt van de senatoren van onder meer SP en PvdA/Groenlinks die tegen de motie van De Jonge’s partijgenoot Rietkerk stemden, is dat deze juist voor onduidelijkheid zorgt. Overheden moeten immers met twee scenario’s blijven werken: invoering per 1 januari, of toch nog uitstel maar dan op het laatste moment.

Ook Neprom, de brancheorganisatie van projectontwikkelaars, hekelt de ja-mits-oplossing, waardoor er pas in oktober duidelijkheid komt. Een termijn van twee of drie maanden zal bij marktpartijen en ook gemeenten tot onzekerheid leiden, want dat is te krap om de vergunningaanvragen en de ruimtelijke basis voor projecten goed en tijdig voor te kunnen bereiden. Hierdoor zullen woningbouwplannen worden vertraagd en uitgesteld.

Coalitiepartner D66 vindt de CDA-motie verwarrend en overbodig aangezien minister De Jonge zelf al verklaard heeft dat er aan de uitvoeringskant de zekerheid moet zijn dat er met het DSO geen ongelukken meer kunnen gebeuren, alvorens op 1 januari groen licht te kunnen geven.

Wantrouwen senatoren niet weg

Een deel van de Eerste Kamer is nog altijd wantrouwend of de minister wel een waarheidsgetrouw beeld geeft van het functioneren van het DSO. De argwaan kwam naar voren tijdens het debat met de minister over de inwerkingtreding twee weken terug. In de beslisnota bij de Kamerbrief waarin De Jonge zijn tijdlijn vóór de inwerkingtreding per 1 januari onderbouwt, is een stuk tekst weggelakt. Tot grote irritatie van een aantal senatoren, want het vorig jaar geïntroduceerde instrument van de beslisnota is juist bedoeld om de besluitvorming van ministers te kunnen volgen. De Jonge weigerde deze passages vrij te geven. Vanwege het vertrouwelijke karakter wil hij niet delen bij welke Kamerleden advies is ingewonnen. De motie van SP, GroenLinks en PvdA voor een ongelakte versie werd vorige week echter breed aanvaard.

De Eerste Kamer heeft het kabinet al vaker verweten dat het in de behandeling van de Omgevingswet te vaak onvolledige en onduidelijke informatie over met name het functioneren van het DSO heeft gegeven. De geheimzinnigheid rond de beslisnota is symptomatisch voor hoe minister De Jonge met het parlement omgaat, stelt de senaat. De hamvraag is dan ook of de Eerste Kamer straks in oktober over voldoende voortgangsinformatie zal beschikken voor een verantwoorde definitieve besluitvorming.

Minister De Jonge probeert intussen ook de ophef over de vermeende intimidaties vanuit het ministerie van BZK en de DSO-organisatie weg te nemen. Vorige week schreef hij in zijn antwoord op vragen vanuit de Tweede Kamer dat hem niet bekend is dat ambtenaren die het parlement moeten informeren over de voortgang van de Omgevingswet ‘vooraf gevraagd wordt of ze goed kunnen liegen’.

We blijven de ontwikkelingen volgen.

De Eerste Kamer heeft nog vraagtekens bij digitalisering Omgevingswet

De Eerste Kamer stelde dinsdag in meerderheid dat de Omgevingswet niet klaar is voor de praktijk. Groot vraagteken blijft of de digitalisering werkt. Dit tot frustratie van verantwoordelijk minister De Jonge.

De minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening kon de zorgen bij de Eerste Kamer over de Omgevingswet tijdens het overleg op dinsdag 21 juni niet wegnemen.

De senaat zal vermoedelijk pas in oktober of november een besluit over de inwerkingtreding van de Omgevingswet nemen. De ingangsdatum van 1 januari 2023 is daarmee echter nog niet van de baan.

De Eerste Kamer had nog veel vragen aan De Jonge. Senatoren horen uit de praktijk dat veel gemeenten nog niet eens in staat zijn om een vergunningsplan te maken in de nieuwe systemen. De vrees is dat zij in een spreekwoordelijk moeras terechtkomen, als de wet nu groen licht krijgt.

De intimidaties vanuit het ministerie van BZK en de DSO-organisatie om critici de mond te snoeren, vindt de Eerste Kamer bovendien onacceptabel. De minister wil werk maken van dit ‘onheus gedrag’ van zijn ambtenaren, en zegt toe alle signalen die op intimidaties wijzen, te zullen onderzoeken.

DSO

Het belangrijkste voor de Eerste Kamer is echter de stabiliteit van het Digitaal Stelsel Omgevingswet, het DSO. Er zijn veel problemen met het publiceren van omgevingsplannen.

Op 17 juni verscheen er een tussenrapportage van Deloitte-adviseurs naar het DSO, in opdracht van De Jonge. Maar dit beperkte onderzoek velt geen oordeel over de stabiliteit en de werking van het DSO.

De senatoren willen wachten op een nieuw advies van het Adviescollege ICT-toetsing. Dat wordt in oktober verwacht. Het adviescollege zelf blijft erbij dat nieuw onderzoek op dit moment niet zinvol is.

In februari concludeerde het Adviescollege dat het Rijk en medeoverheden strakker moeten sturen om de technische mankementen van het DSO op te lossen. Aan de genoemde eis van een ‘integrale kritieke tijdpadplanning’ met duidelijke mijlpalen en beslismomenten is nog niet voldaan, constateert het Deloitte-rapport.

De Jonge wijst erop dat het slechts om een tussenrapportage gaat, eind juli verschijnt het definitieve rapport van Deloitte. De minister stelt dat hij kritiek heeft ondervangen met de Hoofdroute 2022.

‘Op tijd’ gereed

Volgens De Jonge is de landelijke voorziening van het DSO op tijd gereed. Sinds eind april is er niet meer aan de DSO-software gesleuteld en is de fase van ‘indringend ketentesten’ gestart. Ook na de inwerkingtreding van de wet zullen slechts beperkt wijzigingen in de software plaatsvinden, om overheden en leveranciers tijd voor het verhelpen van kinderziektes te geven, aldus de minister. Wel zegde hij een nieuwe voortgangsrapportage toe.

Bovendien veronderstelt De Jonge dat gemeenten die hun software straks niet op het vereiste niveau hebben, niet in de problemen zullen komen. De minister belooft maatregelen zodat zij langer met hun huidige systemen kunnen blijven werken.

De ‘planketen’ uit het DSO halen vindt De Jonge geen verstandige optie, omdat de nieuwe plandocumenten een kernonderdeel van de wet zijn. Ook zou dat tegen de wensen van gemeenten ingaan.

Oefenen is aan gemeenten

Volgens de Aansluitmonitor van de DSO-organisatie zijn pas 158 gemeenten in staat een omgevingsplan te publiceren. Meer dan de helft heeft dus nog niet met het systeem leren werken. Of gemeenten echt de tijd nemen om te oefenen is aan henzelf, benadrukt De Jonge.

De Eerste Kamer is ondertussen verdeeld over inwerkingtreding per 1 januari 2023. Zo vonden eerder 35 senatoren dat het plenaire debat over die deadline niet kon doorgaan, 33 waren van mening dat dit gewoon kon.

Toch zit er nog geen meerderheid voor de minister in, want enkele van de 75 senatoren van coalitiepartijen CDA, ChristenUnie en D66 zitten in het kamp van de critici. De VVD ziet geen belemmeringen voor de invoeringsdatum.

Snakken naar duidelijkheid

Volgens De Jonge snakken gemeenten en andere overheden naar duidelijkheid. Dit zou blijken uit enquêtes die het ministerie houdt. Langer talmen is funest voor de besluitvorming over ontwikkelingsprojecten en de investeringsbeslissingen die hiermee gemoeid zijn, wierp hij de Eerste Kamer opnieuw voor.

De Jonge streefde eerder naar een stemming voor het zomerreces, maar noemt nu oktober als uiterste moment voor de Eerste Kamer. Anders wordt het echt te laat, stelt hij. De senaat krijgt zo snel mogelijk een brief van de minister waarin hij dit zal onderbouwen.

De koepels van gemeenten, provincies en waterschappen drongen er vorige week op aan vast te houden aan 1 januari 2023 en de besluitvorming vóór de vakantie af te ronden. Langer wachten zou de implementatie onder druk zetten.

Tijdens een deskundigenbijeenkomst in de Eerste Kamer eind december bleek overigens dat gemeenten er verschillend in staan. Grotere gemeenten zijn ongeduldig en verlangen een snelle invoering van de wet, want het budget droogt op om nog langer een projectorganisatie in de benen te houden. Kleinere gemeenten blijven kritisch.

Mocht u willen sparren over de implementatie van de Omgevingswet, het DSO, of andere onderdelen? Neem dan contact op via https://adviseuromgevingswet.nl/

Gesprek over Koninklijk Besluit-inwerkingtreding Omgevingswet

Op 7 juni is de commissievergadering geweest rondom de procedure debat over het Koninklijk Besluit-inwerkingtreding Omgevingswet en de daaropvolgende besluitvorming.

Met een krappe meerderheid (35 versus 33 stemmen) is besloten om op 21 juni geen debat over het ontwerp-KB te houden. In plaats daarvan is ervoor gekozen om op die datum een mondeling overleg in te plannen. Tijdens dit overleg vindt er geen besluitvorming plaats over het KB. Op 14 juni praten de commissies verder hoe ze dit mondeling gesprek vorm willen geven in opzet en duur. De besluitvorming rondom KB volgt dan waarschijnlijk later. 

Interview met Klimaatweb over gebruik van GIS bij Energietransitie

“GIS is een onmisbare tool om de klimaatopgave te realiseren”

Voor veel professionals is het gebruik van geografische informatiesystemen (GIS) al gauw een ver-van-mijn-bed-show. Toch spelen zogenoemde GIS-specialisten een cruciale rol in veel alledaagse informatiesystemen. Zij kunnen ook veel betekenen binnen de duurzaamheidsopgave. GIS-specialisten Marco Boogaard en Jelmer Oosthoek vertellen over hun beroep, de weg daarheen en hun belangrijke rol binnen de energietransitie.

door Mitchell van Vuren – 29 april 2022

Interview

Het bouwen en beheren van GIS-databases is de core business van GIS-specialisten, maar zij gebruiken ook GIS-software om de inhoud van deze databases te analyseren en visualiseren. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van een stadskaart, waarop te zien is welke wijken aardgasvrij zijn en welke (nog) niet. Belangrijk hierbij is dat abstracte data worden omgezet naar ruimtelijke visualisaties, die de informatie toegankelijker en duidelijker maken voor bijvoorbeeld bestuurders. Zo kunnen zij beter verbanden leggen en beleid vormgeven op basis van betrouwbare bronnen. Dat maakt het werk van GIS-specialisten niet enkel een technisch verhaal, maar zorgt ervoor dat zij ook een belangrijke schakel vormen binnen de informatiestromen van een bedrijf, organisatie of overheid.

Jelmer: “GIS is een onmisbare tool om de klimaatopgave te realiseren.”

Er bestaan meerdere soorten opleidingen en cursussen om GIS-specialist te worden, maar niet alleen die zijn bepalend voor de loopbaan van de GIS-specialist. Ook de branche waarin men terechtkomt, na het opdoen van technische vaardigheden, is bepalend. Jelmer Oosthoek voelde na zijn studie in Duitsland, waarbij hij GIS gebruikte voor Marsonderzoek, de behoefte om meer te doen met duurzaamheid. Nadat hij vrijwilligerswerk had gedaan voor de Duurzame Week Utrecht 2016, begon hij met kleine GIS-opdrachten aannemen binnen zijn eigen netwerk. Nu kan hij zichzelf na vijf jaar doorwerken een volwaardig freelance GIS-specialist noemen.

Intussen heeft Jelmer een divers portfolio opgebouwd met zijn bedrijf GIS Planet, met opdrachtgevers zoals Platform 31, adviseursbureau EnergyGO en de provincie Utrecht. In de praktijk ziet hij hoe zijn werk ruwe data, bijvoorbeeld opgeslagen in Excel-tabellen, inzichtelijk maakt middels presentatie op een kaart. Dit heeft een positief effect op de communicatie tussen partijen, die moeten samenwerken voor de klimaatopgave. Jelmer stelt: “GIS biedt ons een virtueel model van de realiteit. Door het maken van toegankelijke visualisaties van data kunnen we het vernieuwen of vervangen van energiesystemen versnellen.”

Marco: “Je kan de GIS-specialist zien als een informatiedeskundige, die informatie levert dat kan worden omgezet in nieuwe vormen van informatie.”

Waar Jelmer dagelijks in de weer is met programmeren, is Marco Boogaard actief op het bestuurlijke niveau van organisaties. Na zijn studie Fysische Geografie aan de UU, met een afstudeerrichting in GIS, begon Marco aan een lange carrière in de GIS-wereld. Buiten zijn reguliere werk als GIS-specialist bij vele werkgevers was hij ook docent, adviseur en detacheerder. Marco vertelt: “Bij Staatsbosbeheer heb ik leuke projecten gehad. Bijvoorbeeld over het verhuren van grond voor zonneparken. Welke grond is beschikbaar? Welke grond is al verpacht? Is de grond wel bereikbaar genoeg? Met GIS kan je daarin duidelijkheid geven.”

Sinds 2019 werkt Marco bij gemeente Haarlemmermeer, waar hij voornamelijk bezig is met de energietransitie en ruimtelijke ordening. Hij legt uit: “Eerst ben ik zelf veel aan de slag geweest als GIS-specialist. Nu kijk ik hoe mensen zelf ruimtelijke informatie in de juiste vorm beschikbaar kunnen maken.” Zo helpt Marco de fysieke leefomgeving toetsbaar te maken voor beleid via GIS-analyses. Want hoe kan alle beschikbare data worden omgezet naar een visuele vorm, die kan dienen als monitor voor de doorlopende energietransitie?

Het valt Marco op dat veel beleidsmakers niet veel kunnen met data, maar wel met informatie. Op informatie kunnen ze namelijk beleid baseren, terwijl data voor hen vaak abstract blijven. De GIS-specialist kan bestuurders dus via duidelijke communicatie en visualisaties tot kennisspecialisten maken. Marco: “Mijn werk is dus niet simpel dat van een kaartjesmaker. Door GIS goed in te bedden binnen een organisatie wordt de technische GIS-specialist een ruimtelijke informatiespecialist met een adviserende rol.”

De kwaliteiten van de GIS-specialist

Oosthoek begon zijn carrière met genoeg kennis over programmeren, maar hij had nog weinig kennis van de klimaatopgave. Jelmer licht toe: “Je moet extra moeite doen om jezelf te verdiepen in de inhoud, zoals de circulaire economie, de energietransitie, klimaatadaptatie enzovoorts.” Naast technische vaardigheden en tot op zekere hoogte inhoudelijke kennis vindt Marco meerdere kwaliteiten belangrijk. De GIS-specialist moet nauwkeurig werken, helder communiceren én duidelijk adviseren. De vraag is namelijk niet alleen wat er moet gebeuren, maar ook wat de klant ermee wil. De GIS-specialist kan namelijk voor ethische dilemma’s worden gesteld, waarbij de juiste keuzes gemaakt moeten maken in de visualisatie om misleideinde interpretaties te voorkomen. Vooroordelen over een zekere populatie of buurt kunnen door algoritmes gedachteloos worden versterkt; een gevaar waar de GIS-specialist nuances in kan aanbrengen.

Ook de AVG speelt een belangrijke rol binnen het werk van de GIS-specialist, aangezien veel soorten data die de GIS-specialist in handen krijgt niet op straat mogen belanden. De gelofte of eed, die elke ambtenaar aflegt, zorgt er tevens voor dat zij niet data van burgers lukraak mogen delen. Jelmer vertelt over zijn freelance werk: “Soms krijg je te maken met privacygevoelige data. Algoritmes kunnen deze data omzetten naar bruikbare en geanonimiseerde data, zodat ze veilig gedeeld kunnen worden tussen verschillende partijen met andere rechten.” Marco ziet door de AVG een zeker spanningsveld ontstaan. Hij zegt: “De vraag is of data leidend zijn of dat zij enkel een signaleringsfunctie moeten hebben. De burger verwacht dat een slimme overheid ten volste gebruik maakt van de beschikbare data, maar wel zonder foutieve of discriminerende aannames te maken.”

Dat het werk van de GIS-specialist meer is dan enkel het maken van handige kaartjes over de energietransitie is ondertussen wel duidelijk. Marco ziet GIS als een mooie objectieve graadmeter, die de basis kan zijn om beleid concreet te maken. Het omzetten van geografische informatie naar correcte visualisatie kan zo van grote invloed zijn op besluitvorming over belangrijke ruimtelijke vraagstukken. Om tot die besluiten te komen raadt Marco met betrekking tot de beschikbare data GIS als oplossing aan: “Maak het smart. Maak het meetbaar.”

Originele interview staat hier https://klimaatweb.nl/nieuws/gis-is-een-onmisbare-tool-om-de-klimaatopgave-te-realiseren/

Dank Klimaatweb voor het leuke en interessante gesprek.

Nieuwe directeur Ruimte en Leefomgeving bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Per 15 april 2022 komt er een nieuwe directeur Ruimte en Leefomgeving bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Dit wordt Irene Jansen.

Het Rijk wil steeds meer regie op de inrichting van de fysieke leefomgeving. Er liggen grote opgave en transities voor die een grote claim leggen op de schaarse ruimte. De directeurs Ruimte en Leefomgeving geeft sturing aan deze opgave middels de Geo-informatie/basisregistraties en de doorontwikkeling van de Omgevingswet.

Irene Jansen heeft ervaring in Haagse samenwerking en kan goed schakelen tussen inhoud en politiek.

Ze heeft Internationale Betrekkingen aan de Rijksuniversiteit Groningen en International Economics & Business aan de Erasmus Universiteit Rotterdam gestudeerd. Afgelopen 5 jaar heeft ze gewerkt als raadadviseur Financiën, SZW en OCW bij het ministerie van Algemene Zaken en secretaris kabinetsformatie bij de Tweede Kamer.

Ik wens haar veel succes en ben benieuwd wanneer we in het werkveld resultaten zien.

Vacature: GIS adviseur bij gemeente Den Haag

Erg mooi en interessante gemeente is de gemeente Den Haag. Hier zijn ze op zoek naar een GIS-adviseur.

Originele vacature en solliciteren https://werkenvoor.denhaag.nl/vacature/a0w7S000000071WQAQ/GIS-adviseur/


De steeds verdergaande digitalisering zorgt voor het uitbreiden en professionaliseren van onze producten en dienstverlening. Zo krijgen onze opdrachtgevers en partners niet alleen een interactieve 2D thema kaart van Den Haag maar een verrijkte 3D stadsmodel met inkijkfuncties en scenario berekeningen. Voor de verdere ontwikkeling van zo’n project en andere producten en diensten binnen de afdeling zoeken wij een GEO adviseur.

Wat ga je doen?

De afdeling Geo-informatie van de gemeente Den Haag is het knooppunt van de Haagse Geo-informatie. Als GEO adviseur voorzie jij alle afdelingen van geo-informatie zodat zij deze kunnen inzetten voor de vele opgaven waar onze stad de komende tijd mee te maken krijgt zoals klimaatveranderingen en de nieuwe omgevingswet.

Samen met de andere geo-adviseurs en collega’s ondersteun je verschillende (multidisciplinaire) projecten op strategisch, tactisch en indien nodig, op operationeel niveau. Hiervoor werk je nauw samen met diverse afdelingen, organisaties en particulieren en voorzie je hen van de gegevens die zij nodig hebben voor hun vraagstukken. Je denkt op strategisch niveau actief mee over de wijze waarop geo-informatie kan worden ingezet om toekomstgerichte vragen te beantwoorden zoals het invullen van tijdelijk beschikbare ruimtes. Ook lever je een bijdrage aan het ontwikkelen van de gezamenlijke visie over hoe geo-informatie kan worden ingezet binnen de gemeente. Op tactisch niveau ben je voor je collega’s een waardevolle sparringpartner en zet je hun vragen om in actuele en inzichtelijke geo-informatieproducten waarbij je het gehele traject begeleidt van idee naar realisatie.

Kortom: je bent de ideale aangever voor je teamgenoten en vind het leuk om waar nodig, op operationeel niveau een actief uitvoerende rol te spelen. Slimme oplossingen, mooie resultaten en tevreden klanten: dat is wat voor jou telt en waar jij trots op bent!

Wat vragen wij?

Je goede analytische vaardigheden helpen je de weg te vinden in de soms complexe geo-informatiestructuur bij gemeenten. Je houdt ontwikkelingen goed bij, je kunt goed luisteren en als het nodig is vakjargon vertalen naar heldere taal. Je bent gewend om met meerdere opdrachtgevers tegelijkertijd te werken en weet met je enthousiasme en overtuigingskracht betrokkenen tot actie aan te zetten. Je bent daarnaast ook een creatieve, sociaal vaardige en verbindende netwerker en je hebt een echte hands-on mentaliteit waarbij je ook een experiment niet schuwt. Je krijgt energie van snel veranderende situaties waarin je juist moet handelen.

Verder beschik je over:

  • Minimaal een afgeronde, geo-gerelateerde hbo-opleiding;
  • 2 jaar aantoonbaar ervaring met (het leiden van) projecten in het geo werkveld;
  • Kennis en ervaring op het gebied van geo-informatievoorziening, geo- en ICT-technieken, 3D-stadsmodellen, standaarden (ook 3D), GIS (bij voorkeur van de ESRI-lijn) en ontwikkelingen daarin;
  • Conceptuele kennis van en ervaring met Oracle Spatial databases;
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal;
  • Kennis op het gebied van gemeentelijke informatievoorziening en kern- en basisregistraties is een pré.

Wat bieden wij?

Een functie met veel afwisseling en volop ruimte voor jouw interesses en voorkeuren. Je maakt onderdeel van een team dat bestaat uit 1 teammanager en 17 andere collega’s met diverse functies waaronder adviseurs, procesmanagers en gis-specialisten. Wij zijn open, dienstverlenend en nieuwsgierig en dit staat garant voor interessant werk, een goede sfeer, prettige samenwerking en ruimte voor jouw ideeën!

Ook kun je rekenen op:

  • Een salaris van maximaal € 5.169 bruto per maand (schaal 11) op basis van een volledige (36-urige) werkweek;
  • Een arbeidsovereenkomst voor een jaar, die we daarna graag omzetten in een vast dienstverband;
  • Heb je bij de gemeente Den Haag een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd of heb je recht op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd in verband met de ketenbepaling, dan behoud je je arbeidsrecht. Het gaat om een tijdelijke tewerkstelling, dat betekent dat terugkeer in je oude functie dan mogelijk moet zijn;
  • Een 36-urige werkweek (32 uur is zeker mogelijk), met ruimte om compensatieverlof op te bouwen.

Daarnaast hebben we voor jou een uitgebreid arbeidsvoorwaardenpakket, zoals:

  • Diverse opleidings- en ontwikkelmogelijkheden;
  • Opname in het ABP-pensioenfonds;
  • Een maandelijkse bijdrage aan de ziektekostenverzekering;
  • Een individueel Keuzebudget (IKB) ter waarde van 17,05% boven op je salaris, dat je naar keuze kunt inzetten voor bijvoorbeeld extra verlof, salaris of lidmaatschap van de sportschool in het Stadhuis.

Wie zijn wij?

De afdeling Geo-informatie is het centrale expertisecentrum voor geo-informatie en GIS-toepassingen binnen de gemeente Den Haag. De afdeling zorgt voor het beschikbaar maken van betrouwbare, vindbare en toepasbare geo-informatie over Den Haag in zowel 2D als 3D. We beheren de geo-basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG), Grootschalige Topografie (BGT) en Ondergrond (BRO), de gemeentelijke registraties van publiekrechtelijke beperkingen en het 3D stadsmodel. We verzorgen de landmeetkundige en kadastrale begeleiding van stedelijke ontwikkelingsprojecten. En we vervaardigen geo-informatieproducten zoals interactieve GIS-viewers, 3D-toepassingen, Open Data, interactieve apps, datalabs, dashboards, ruimtelijke analyses, kaartmateriaal over Den Haag en voor het omgevingsplan. Centraal op onze afdeling staat de ontwikkeling naar verdergaande goede digitale dienstverlening.

Meer weten

Voor meer informatie over deze functie of sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Isabella Tonioli, teammanager, op telefoonnummer (06) 20 75 38 06.

Extra informatie

Meer over onze arbeidsvoorwaarden vind je op www.werkenvoordenhaag.nl/arbeidsvoorwaarden.
Afhankelijk van je opleiding en werkervaring kun je in de aanloopschaal geplaatst worden.
Het opvragen van referenties kan een onderdeel zijn van de procedure.
Het aanvragen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) kan deel uitmaken van de procedure.
Indien we niet fysiek met sollicitanten in gesprek kunnen i.v.m. de ontwikkelingen rond het Coronavirus, zullen de sollicitatiegesprekken online met de applicatie Microsoft Teams plaatsvinden.
Onderaan de pagina is een bijlage toegevoegd met tips voor een online sollicitatiegesprek.

Verwachte invoering Omgevingswet is op 1 januari 2023

Verwachte invoering Omgevingswet is op 1 januari 2023

De datum voor inwerkingtreding van de Omgevingswet is vastgesteld op 1 januari 2023. Minister De Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, IPO, UvW en de VNG hebben in gezamenlijkheid voor deze datum gekozen. 

Het ontwerp-Koninklijk Besluit (KB) met de nieuwe inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet is inmiddels door de minister aangeboden aan de Eerste en Tweede Kamer. Als het parlement akkoord gaat, wordt het KB aangeboden aan de Koning. Na ondertekening zal de Omgevingswet definitief op 1 januari 2023 ingaan.

Met de keuze voor 1 januari 2023 en het voorhangen van het KB ontstaat de duidelijkheid over het moment van inwerkingtreding die nodig is voor de uitvoeringspraktijk. Zodat op basis van een stabiel en functionerend stelsel, goed kan worden geoefend en de nieuwe manier van werken kan worden ingeregeld.

Verantwoorde invoering

Minister De Jonge, de VNG, het IPO en de Unie van Waterschappen spraken vandaag, 24 februari 2022, over de stand van zaken van de Omgevingswet. Alle betrokken partijen staan achter de doelstellingen en samenhangende aanpak van de wet en zetten zich in voor een verantwoorde invoering van de Omgevingswet. Tijdens het Bestuurlijk Overleg op 27 januari jl. kwam naar voren dat er meer tijd nodig is om verder te werken aan de stabiliteit van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet, het DSO. Op basis van een stabiel stelsel kunnen de bevoegd gezagen en ketenpartners de werkprocessen inregelen en hiermee oefenen. Dit gebeurt aan de hand van een aangescherpte planning.

Daarbij vinden alle partijen het van groot belang dat de dienstverlening aan burgers en bedrijven niet in het geding komt en dat gebiedsontwikkeling doorgang kan vinden.

Inwerkingtreding is belangrijk moment

De inwerkingtreding van de Omgevingswet is een belangrijk moment. Vanaf dan wordt de wet in de praktijk toegepast. Ook na 1 januari 2023 is er nog veel werk aan de winkel en kunnen onvolkomenheden niet worden uitgesloten. Het nieuwe stelsel voor het omgevingsrecht en het DSO worden ook na inwerkingtreding verder ontwikkeld en gemonitord om de doelen van de wet te halen en de beoogde veranderingen door te voeren.

In de afgelopen weken zijn er constructieve gesprekken gevoerd met de softwareleveranciers, de stedenbouwkundige bureaus en de bevoegd gezagen. We hebben nu scherper in beeld hoe we het DSO-LV en de keten robuuster kunnen maken en hoe de planningen er uitzien voor de plansoftware die noodzakelijk zijn om goed te kunnen oefenen met de keten.

Serviceketen

Samen met de bestuurlijke partners heeft de VNG afspraken gemaakt over het versterken van de serviceketen en het inrichten van het calamiteitenmanagement. Hiermee zorgen we voor een verhoogde dijkbewaking zodat we voor, tijdens en na de inwerkingtreding paraat staan om bevoegde gezagen en andere ketenpartners zo goed mogelijk te ondersteunen bij zaken die zich voor kunnen doen.

Financiële compensatie

De VNG is verheugd dat de €150 miljoen die in het regeerakkoord wordt genoemd, inmiddels ook daadwerkelijk is gereserveerd om gemeenten te compenseren voor de kosten van de invoering van de Omgevingswet. Dit bedrag, uit te keren via de meicirculaire, geeft gemeenten meer financiële ruimte om de implementatie en de transitie na inwerkingtreding voortvarend ter hand te nemen. De VNG blijft met de minister in gesprek over de invoeringskosten van de Omgevingswet en de terugverdientijd.

De komende periode

Het werk is met het bepalen van de datum van 1 januari 2023 zeker niet afgerond. De invoering van de Omgevingswet met zoveel partijen en afhankelijkheden, is een complexe opgave. De VNG heeft het vertrouwen dat we samen met de bestuurlijke partners en met respect voor ieders rollen en verantwoordelijkheden, de stappen blijven zetten die nodig zijn om de doelstellingen van de Omgevingswet te realiseren. Wij kunnen hierbij helpen met een Adviseur Omgevingswet. Neem contact op.

Belang van de Omgevingswet

De Omgevingswet bundelt en moderniseert de wetten voor de leefomgeving en zorgt voor één digitaal omgevingsloket dat het voor burgers en bedrijven makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Daarnaast biedt de Omgevingswet sneller inzicht in welke regelgeving wanneer van toepassing is.

bron: https://vng.nl/nieuws/op-1-januari-2023-treedt-de-omgevingswet-in-werking

Vacature: GIS- en Dataspecialist bij gemeente Utrecht

Leuke GIS vacature bij de gemeente Utrecht als GIS en Dataspecialist.

Ze werken hier met MapInfo. Komen we niet heel vaak tegen, maar als je de principes van GIS kent maakt het niet uit met welk programma er gewerkt wordt.

Gemeente Utrecht

Originele vacature hier: https://www.werkenbijutrecht.nl/vacature/gis-en-dataspecialist-910956/

Kijk voor meer vacatures in GIS en Geo werkveld hier. Of bent u juist op zoek naar personeel of specialisten die uw organisatie kunnen helpen? Klik dan hier.


Reageer uiterlijk 28-02-2022
De Gemeente Utrecht is rijk aan archeologisch, bouwhistorisch en stedenbouwkundig erfgoed. Dit erfgoed is een belangrijke factor in de identiteit, aantrekkelijkheid en dus ook de toekomstige ontwikkeling van de stad. De afdeling Erfgoed is een kenniscentrum over de cultuurhistorie van de stad Utrecht.

Dit is je werk
Als GIS- en dataspecialist bij de gemeente Utrecht ben je de intermediair om de data bij Erfgoed te ordenen en geografisch vast te leggen. Je wordt ingezet op projecten waarbij je onder meer een rol vervult in de communicatie en afstemming met de interne klanten. In samenwerking met erfgoedcollega’s identificeer, digitaliseer, Geo-refereer en koppel je relevante analoge data, foto’s en kaartmaterialen. Je beheert en ontsluit diverse bestaande registratiesystemen en digitale data, bijvoorbeeld het actueel houden van de Archeologische Beleidskaart en onderliggende kenniskaarten. Je digitaliseert, archiveert en registreert nieuwe onderzoeksprojecten (jaarlijks ca. 40) en onderzoeksgegevens.
Je beheert bestaande applicaties zoals Archeolink, Kaartlink en Mapinfo en ondersteunt en coacht erfgoedcollega’s bij het gebruik hiervan.

Informatie over de afdeling
Om de zorg voor dit erfgoed te behartigen en breed te delen met collega’s, burgers en eigenaren en initiatiefnemers, beschikt de gemeente over een team Erfgoed, dat bestaat uit ongeveer ruim 20 gedreven erfgoedprofessionals. Afdeling Erfgoed vervult namens het college van B&W de rol van bevoegd gezag in het kader van vergunningverlening op het gebied van archeologie en monumenten. Daarnaast voert Erfgoed in opdracht van de gemeente en derden archeologisch en bouwhistorisch onderzoek uit. Als GIS- en dataspecialist is je thuisbasis Ontwerp Studio Ruimte Bedrijfsvoering. Je werkt nauw samen met Voorziening Geo-registraties. Dit is één van de voorzieningen binnen DomstadIT van Interne Bedrijven van de Gemeente Utrecht.

Dit bieden we je
De kans om te adviseren over wat GIS/databeheer kan bijdragen aan bouwhistorie rond het ruimtelijk erfgoed van onze mooie stad. De mogelijkheid om samen met erfgoedcollega’s nieuwe cultuurhistorisch advies/beleids/kenniskaarten op wijk- en hoofdstuctuurniveau te ontwikkelen. Tegelijk hoort daar een passend salaris bij. Onderstaand vind je ons aanbod, kijk ook verder op de onderstaande link voor de rest van de arbeidsvoorwaarden.

Een werkweek van 32 uur met een bruto maandsalaris tussen de € 3.017 en € 4.562 op basis van 36 uur. (schaal 10). Het precieze bedrag stemmen we af op jouw kennis en ervaring. Inpassing in de tijdelijke aanloopschaal behoort tot de mogelijkheden.
Een arbeidsovereenkomst voor de duur van twee jaar.
Een Individueel Keuzebudget (IKB). Met het IKB pas je de arbeidsvoorwaarden aan naar jouw eigen omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van extra verlofuren. De hoogte van het Individueel Keuze Budget (IKB) is 17,05% van je salaris.
Voor een overzicht van alle overige arbeidsvoorwaarden, zoals reiskostenvergoeding kijk je hier.
De gemeente Utrecht is een inclusieve organisatie die ruimte biedt aan iedereen en die de kracht van de diversiteit van medewerkers inzet om betere resultaten te halen voor de stad. Talent als basis, diversiteit als kracht. Naast je kwaliteiten, talenten en motivatie breng je ook jouw leeftijd, geaardheid, achtergrond of arbeidsbeperking mee. Je bent van harte welkom!

Dit vragen we van je
Het vermogen om klantwensen naar concrete oplossingen te vertalen. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de geografische informatievoorziening houd jij altijd bij. Je weet deze kennis goed in te zetten anderen te enthousiasmeren in de mogelijkheden die de inzet van geo-informatie in het betreffende programma of project biedt. Je zoekt actief naar waar het gebruik van data van meerwaarde kan zijn. Je herkent jezelf in een “uitvoerend specialist”, maar bent ook in staat om adviezen te geven waar nodig en de data vraag terug te brengen naar de essentie.
Verder vragen wij:

  • Een afgeronde hbo opleiding – bij voorkeur in de richting van Geodesie en/of Geo-informatica;
  • Aantoonbare kennis of interesse in bouwhistorie en archeologie;
  • Affiniteit met geografische registraties en de toepassingsmogelijkheden van GIS;
  • Kennis van Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift;
  • Affiniteit met relationele databases en SQL.

Dit is handig om te weten
Enthousiast geworden om als GIS- en Dataspecialist aan de slag te gaan voor de gemeente Utrecht, solliciteer dan direct maar uiterlijk voor 1 maart 2022. Heb je vragen over de vacature neem dan contact op met Brian Kirwan, GIS Kwartiermaker op nr 0625019880. Voor alle vragen over de procedure en de organisatie van Gemeente Utrecht kun je bellen met Charlotte Capel, Senior Recruiter a.i., 06 43145918.

In verband met de Corona/Covid-19 maatregelen hebben wij onze sollicitatieprocedures aangepast. We maken zoveel mogelijk gebruik van video bellen voor de sollicitatiegesprekken. Op die manier kunnen we jouw sollicitatie zo goed mogelijk door laten gaan. Als je uitgenodigd wordt voor een gesprek nemen we contact met je op en bespreken we hoe het videogesprek in zijn werk gaat.

Vacature: Geo-informatie Specialist bij GIS bedrijf Neo

Mooie vacature voor een geo-informatie specialist bij een echt GIS bedrijf.

Originele vacature tekst staat hier: https://www.neo.nl/wp-content/uploads/2022/02/Vacature_GIS_specialist_09022022vfinal.pdf

Hieronder de originele tekst.


Beschrijving vacature

Ben jij leergierig, actief geïnteresseerd in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van
aardobservatie en geo-informatica en wil je je graag verder ontwikkelen in een toonaangevend
bedrijf, dan is deze functie iets voor jou.
In deze functie heb je een actieve rol in het verwerken van geo-data tot informatieproducten voor
NEO’s klanten. De nadruk ligt hierbij op de Basisregistraties. Je bent hierin GIS-specialist maar zal ook
leiding geven aan projecten. Je werkt veel met GIS-programma’s zoals QGIS en FME. Ook werk je
dagelijks met geodata zoals luchtfoto’s, aardobservatie en andere big data. Binnen NEO heb je de
ruimte om je verder te ontwikkelen als GIS-professional. Samen met je collega’s zorg je ervoor dat
het product goed bij de klant komt! Je loopt vooruit op situaties, je werkt proactief, signaleert
knelpunten en lost deze zo snel mogelijk op. Je bent praktisch, plant je werk goed én hebt een goed
gevoel voor tijd.
Je bent betrokken bij de verdere groei en ontwikkeling van ons bedrijf waarbij je volop ruimte krijgt
om initiatief te nemen. De wereld van de geo-informatie en Deep Learning verandert snel, binnen
NEO spelen we hier graag op in en verwachten van jou dat je hier aan bijdraagt door kritisch te
blijven kijken naar de processen en je eigen werk en zo de efficiëntie te vergroten.
NEO is meer dan 25 jaar succesvol in onder meer het actualiseren van geo-data met innovatieve
aardobservatie en geo-informatica oplossingen. Door de groei van ons bedrijf zijn wij op zoek naar
uitbreiding.

Kennis en competenties
Eigenschappen:

  • Verantwoordelijk voor klantproduct, omzetten van geodata
  • Wij zoeken een persoon met een hoog denk- en technisch niveau met:
  • • Minimaal HBO werk en denk niveau (bij voorkeur geo-gerelateerd)
  • • kennis van en ervaring met GIS systemen, zoals ArcGIS of QGIS
  • • uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
  • Een pré zou zijn:
  • • ervaring met luchtfoto’s en satellietbeelden
  • • ervaring met geo-informatie werkzaamheden bij Nederlandse overheidsdiensten
  • • inhoudelijke kennis van basisregistraties zoals de BAG, BGT, WOZ
  • • ervaring met ArcGIS, QGIS, DGDialog, FME, SQL, Postgis en python
  • • ervaring met ruimtelijke database (Postgis)

Bedrijfsprofiel NEO
NEO is een geo-ict bedrijf, met een leidende positie op het gebied van geomatica en toegepaste
aardobservatie. Het is onze uitdaging de snel groeiende datastroom zo geautomatiseerd mogelijk te
vertalen naar relevante geo-informatie voor onze klanten.
NEO monitort gebouwen en wegen, bomen en bossen, landbouwpercelen en landgebruik, water aan
het oppervlak en in de bodem. Dat doen we wereldwijd. In Nederland doen we dit systematisch voor
alle genoemde objecten, meerdere keren per jaar en met hoge kwaliteit. In Nederland actualiseert
NEO de BGT, bewaakt leidingen, invasieve exoten en controleert activiteiten in landbouw en natuuren milieubescherming. Wereldwijde diensten worden geleverd op het gebied van de
precisielandbouw. In alle activiteiten staat ons SignalEyes werkproces centraal. SignalEyes kent
gepatenteerde elementen op het gebied van de beeldanalyse met kunstmatige intelligentie en is ook
uniek door de koppeling met geo-objecten en semantiek, maar vooral door de aansluiting op het
werkproces van onze klanten.
In onze werkomgeving wordt gestuurd op open communicatie en innovatie. De organisatie groeit
maar is overzichtelijk en wordt door leiding én werknemers samen gedragen. We hebben een
internationale groep medewerkers, onze voertaal is Engels. De organisatie is flexibel en informeel.

Je sollicitatie (motivatiebrief en CV) kun je o.v.v. de functienaam sturen naar hilde.jongma@neo.nl
t.a.v. Hilde Jongma. Dit kan tot en met 6 maart 2022. Voor meer informatie over NEO en onze
activiteiten kun je terecht op www.neo.nl, maar natuurlijk kun je ook bellen (0332100721 /
0623449922).

Omgevingswet: Geen 1 juli 2022, maar nieuwe datum

Met het aantreden van het nieuwe kabinet is Minister Hugo de Jong nu de verantwoordelijk minister voor de Omgevingswet.

Afgelopen weken werd de vraag of de Omgevingswet op 1 juli 2022 in werking zou treden steeds belangrijker. Er was beloofd dat gemeente 6 maanden konden oefenen, IBAT testen leken niet succesvol, en ook verschillende insprekers bij de Eerste Kamer waren niet heel erg voor inwerkingtreding van de wet op 1 juli. En daar was toen ook het nieuws dat de inwerkingtreding dan ook is uitgesteld.

Hier het bericht van de rijksoverheid https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/02/01/minister-de-jonge-wil-verantwoorde-invoering-omgevingswet

De vraag is wanneer de wet dan in werking zal treden? Hier wordt de komende maanden naar gekeken. Vooral bij het DSO lijkt er een uitdaging te liggen. Het intrekken en publiceren van een Omgevingsplan lijkt nu niet goed te werken. En dit is natuurlijk erg belangrijk. Bij inwerkingtreding zal dit namelijk bij vele bevoegd gezagen bijna wekelijkse praktijk zijn omdat er dan maar een Omgevingsplan per bevoegd gezag is en de bevoegd gezagen dit plan de komende jaren steeds verder zullen gaan uitbreiden.

We zijn benieuwd wanneer de knoop wordt doorgehakt over de nieuwe inwerkingtreding datum. Tot die tijd blijven wij ons inzetten voor een vliegende start.

Wilt u ook overleggen over de Omgevingswet? Meer info via https://adviseuromgevingswet.nl/ of neem contact op.